Verses from the Nobel Qur'an

'And certainly,We shall test you with something of fear,hunger,loss of wealth,lives and fruits,but give glad to As-Sabirun (the patient) . Who,when afflicted with calamity,say: "Truly,to Allah we belong and truly,to Him we shall return."

They are those on whom are the Salawat (i.e. who are blessed and will be forgiven) from their Lord,and (they are those who) receive His Mercy,and it is they who are the guided ones.'

( Surah Al-Baqarah : 155-157 )

Thursday, October 27, 2011

All the BEST!

In the name of Allah,the Most Gracious,the Most Merciful...


For those who are going to have final examination
ALL THE BEST!
Allahumma yassir wa la tu'assir

01 Nov 2011
PHS3042
Condensed Matter Physics

08 Nov 2011
ENG1040
Engineering Dynamics

16 Nov 2011
MSC3132
Functional Materials and Devices

Alhamdulillah!

Friday, October 21, 2011

Hutang

In the name of Allah,the Most Gracious,the Most Merciful...

Alhamdulillah, berjaya juga untuk update blog. Dah lama bercita-cita nak update, tapi seringkali ilham datang bukan pada masa berada depan laptop. Alhamdulillah, kali ini terus capai keyboard saat ilham tiba-tiba datang. hehe (poyo je).

ok, seperti tajuk entry ini, saya nak kongsi sedikit mengenai 'Hutang' based on pengalaman, pemerhatian, ilmu dan juga pendapat saya. Maksudnya setiap interpretation saya boleh jadi betul dan boleh jadi juga salah. 'Ala kulli haal, semuanya terpulang pada anda semua untuk mengambil dan menilainya. Jika ada yang salah, harap ditegur kerana hakikat kita sebagai manusia yang tidak lari dari kesalahan dan ketidaksempurnaan. Ok,panjang pulak muqaddimahnya.

Apabila kita bercakap mengenai hutang, perkara pertama yang terlintas di fikiran kita pastinya 'duit'. Maka hutang disinonimkan (mungkin lebih tepat guna perkataan dikaitkan) dengan duit. Tetapi pernahkan kita terfikir bentuk2 hutang yang lain? Ok,pada saat ini,anda pasti berhenti sejenak dan cuba fikirkan perkara lain yang dikaitkan dengan hutang. Betul? hehe (kalau salah, buat malu je). Mungkin anda akan terlintas mengenai hutang jasa atau budi. Ala seperti pantun yang kita selalu dengar masa zaman sekolah2 dahulu tu,
'Hutang emas boleh dibayar, hutang budi dibawa mati'
(err,macam bukan pantun je,maybe kata orang tua2 kot)
Betul,hutang budi memang dibawa mati. Tapi, pada pendapat saya, elok juga kalau kita kata 'Hutang emas boleh dibayar, hutang budi Allah yang balas'. err,ke bunyi cam pelik? Apa2 je la kan.

Sebenarnya saya nak bercakap mengenai dua hutang. Pertama, hutang duit. Saya percaya, sepanjang hidup kita,kita mesti pernah berhutang. Betul? Paling tidak pun, 'eh,xcukup seposen la,pinjam duit ko kejap,lepas ni aku bayar' pernah kita alami. Sekecil2 hutang,pasti ada yang menyaksikannya. Malaikat kanan kiri sedia mencatat segala-galanya. Allah pula sentiasa memerhatikan hambaNya. Maka, selepas berhutang, eloklah kita bersegera melangsaikannya kerana kita mungkin akan terlupa apabila kita menangguh-nangguhnya. Kita juga seeloknya menulis (merekod) setiap kali kita berhutang dan perlu ada saksi. Manakala, bagi orang yang berhutang dengannya (pemiutang eh?), mesti la tengok juga keadaan orang yang berhutang. Sila lah bertoleransi, fahami keadaannya. Sesuai dengan apa yang Allah firman dalam Quran :
'Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesulitan, maka berilah tenggang waktu sampai dia memperoleh kelapangan. Dan jika kamu menyedekahkan, itu lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.' [2:280]
Nah, Allah nak bagi 'duit' kat kita di akhirat kelak. Allah akan bayar balik kat kita dengan bayaran yang lagi tinggi. So, bersedekahlah ^.^ Sebelum tidur, 2perkara yang elok untuk dilakukan adalah
1. memaafkan orang lain
2.menghalalkan hutang yang dipinjam (atau mungkin boleh cakap, aku halalkan sahaja,tapi kalau dia nak bayar,terpulang padanya...ehhe)

Manakala, bagi yang berhutang duit biasiswa/pinjaman, sila lah bayar secepat mungkin. Duit tu adalah duit seluruh rakyat. xtakut ke nanti diakhirat, semua orang tiba2 datang tuntut hutang kat kita. Jadilah kita muflis/bankrap di akhirat. naudzubillahi min zalik.

Kadang-kadang saya xfaham kenapa orang yang berhutang ni mampu untuk beli benda lain tapi xboleh nak bayar hutang. Pelik betul. xrasa takut ke? xrasa bersalah ke? Allahu Allah. Orang yang syahid pun xboleh masuk syurga kalau dia berhutang (xpasti hadith ke qaul ulama'). Tiba2 nak tanya, kalau saya ada berhutang dengan anda, jangan segan2 nak tuntut ngan saya. hehe

Ok, hutang yang kedua adalah hutang dengan Allah. Haa,pernah terfikir x? Kita duk kat dunia ni sebenarnya kita berhutang dengan Allah. Dua benda sahaja kita berhutang dengan Allah :
1. menjadi khalifah di muka bumi (sape ingat yang ni refer ayat mana?)
2.menjadi hambaNya (rujuk [51:56])
Banyak benda dah Allah bagi free kat kita, tangan,mulut,kaki,hidung,udara,air etc. Allah xmintak bayaran pun untuk setiap oksigen yang kita sedut tu. Tapi pernahkah kita bersyukur? pernahkah kita terfikir nak langsaikan hutang kita dengan Allah? pernahkah kita cuba untuk bayar hutang Allah tu?
Macam mana nak bayar? hurm...
sampaikan Islam pada sesiapa sahaja dan jadilah yang terbaik.
laksanakan ibadat pada Allah sebanyak2nya (ibadah kat sini bukan ibadah khusus sahaja tetapi seluruh kehidupan kita,cuma perlu diniatkan kerana Allah tiap kali nak buat sesuatu, boleh?)

Jom sama2 jauhi hutang!

(internet ada masalah,xboleh pulak nak masukkan gambar.huhu)

berjalan..
menongkah...
tersungkur..
bangkit!

Monday, October 10, 2011

Su udzzhon

When you are trying to hide something from me or don't wanna lemme know bout something, please don't give any clues on things that you are hiding or else I'll start thinking nonsense (suudzhon) which I really wanna avoid from.
Same goes to you,muhasabah!


Sunday, June 12, 2011

Hati

In the name of Allah,the Most Gracious,the Most Merciful...


Bercerita tentang hati. Kenapa mesti? hakikatnya hati sangat dekat,sangat ampuh. Mudah terasa dan mudah memberi rasa. Sungguh, hati ini sangat susah untuk dijaga supaya sentiasa 'aware' diri diperhati 24jam setiap hari. Kerana hati ini raja yang bakal mengarahkan gerak geri seluruh badan.
Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar
Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. 
Ketahuilah ia adalah hati.
(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)


Segala-galanya bermula dengan hati. Disebabkan Allah Maha Mengetahui akan hakikat penciptaan hati ini,maka setiap amalan yang hanya diniatkan kerana Allah,sudah diberi ganjaran walaupun masih tidak melakukan amal tersebut. Sebaliknya,perkara jahat yang terlintas di hati,tidak akan dikira dosa selagi tidak melakukannya. Pemurah kan Allah? 

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى"
 فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله 
ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها
 "فهجرته إلى ما هاجر إليه
Maksudnya: “Segala amalan adalah berdasarkan niat. Setiap orang hanya mendapat apa yang diniatkan. Justeru, sesiapa yang penghijrahannya adalah menuju kepada Allah dan RasulNya, maka penghijrahannya adalah penghijrahan kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang penghijrahannya kerana dunia yang bakal diperolehi atau kerana wanita yang bakal dikahwini maka penghijrahannya adalah penghijrahan menuju kepada apa yang dingininya”.(Hadis Sahih Bukhari dan Muslim)


Makanya,kita sebagai manusia haruslah sentiasa menjaga hati kita. Sentiasa bersihkan hati kita. Kerana,jika tidak dibersihkan dan diri dilazimi dengan maksiat,titik-titik hitam akan terbentuk dihati kita. Makin lama,hati akan semakin gelap. Apabila hati sudah semakin gelap, ilmu menjadi semakin sukar untuk difahami,kata-kata nasihat semakin sukar untuk diterima,teguran dibalas dengan masam muka,dan paling ditakutkan,ayat-ayat Quran tidak lagi mampu untuk melembutkan hatinya. naudzubillahi min zalik.


 Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi ‘ala dinik
O Mover (or flip-flopper) of hearts, make my heart firm upon Your religion
Ya muqallib al-qulub, thabbit ‘ala’l-haqq
O Mover of hearts, make my heart firm upon the truth
Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi ‘ala ta’atik
O Mover of hearts, make my heart firm upon Your obedience



hati-hati menjaga hati~

Wednesday, April 13, 2011

Bicara hati pada Alam

Gemersik hati pada rembulan
menatap penuh keasyikan
indahnya tidak mampu disangkal
menusuk tajam ke sanubari
percikan ketenangan
dambaan manusia saban hari
kurniaan Illahi hanya pada yang berhak

kulihat pepohon yang menghijau
titisan embun menjernihkan hati
pada ketenangan yang tak terungkap
ku alih pandangan pada bunga yang tersergam
hati tidak mampu menafikan
hakikat keindahan
yang dicipta penuh ketelitian
sentuhan Pencipta Maha Halus

ku dengar alunan alam
pada kicauan burung
cukup untuk menghilangkan resah
menghiburkan hati yang lara
kerana hakikatnya
 ia bertasbih memuji Sang Pencipta
mengingatkan manusia akan hakikat penciptaan
bagi mereka yang sedar
bagi mereka yang berfikir

Bicara hati pada alam
aku cemburu melihat kepatuhanmu
yang sentiasa mengikut sunnatullah
pastinya tiada dosa yang terpalit
aku yang harus menerus
bermujahadah
dalam menuntun tiap langkah
menuju Yang Esa
sekali tersungkur
lantas dahi terus bersujud

ku bisikkan pada alam
jadilah temanku
jadilah pendampingku
agar aku sentiasa berfikir
akan hakikat penciptaan
lantas mengungkapkan
syukur penuh kenikmatan




Allahu Allah~


Subhanallah! sgt cantik~I wish I could see it with my own eyes one day ^.^


Tuesday, April 05, 2011

As-sakeenah

Week 6,approaching week 7. too fast. mid semester plays it role by providing me such an extremely hard time. i'm in the midst of chaos!
lab report,logbook,experiments,assignments,tutorials and most important thing;know whats going on in lectures!

derap kaki melangkah bak deras arus menongkah!
usaha jangan biar hilang, putus asa jangan biar datang,
mengharap masih, mengalah jangan!
perit ditempuh agar mampu merasai kemanisan
harga sebuah kejayaan selayaknya bernilai pengorbanan

Allahu Allah~

kirimkan salam pada hati
agar sakeenah tersemat
Moga Allah sentiasa bersama~





memahami agar mengerti
hikmah disebalik redha

Sunday, March 20, 2011

Dosa manusia

Makin hari aku melihat bumi makin tenat,sesak dek xtertanggung lagi untuk menahan dosa2 yang dilakukan oleh manusia. Makanya bumi memuntahkan isi perutnya tanda amaran kemurkaan Yang Esa. Pernahkah kita mengambil ibrah (pengajaran) dari setiap bencana yang Allah turunkan kepada ummat manusia? Lantas apakah yang perlu kita lakukan? Sedarkah kita bumi ini sudah pun berada di penghujung usia nya? Allahu Allah...

Manusia seolah-olah semakin rakus mengejar dunia, semakin buta dalam menilai hakikat kehidupan yang sementara, semakin lemas dalam mengejar kemewahan dunia, semakin bisu dalam menegakkan kalimat Allah. Saudaraku,sahabatku,ketahuilah aku sangat sayangkan kalian. Aku sangat inginkan kita mampu bersua di Syurga kelak. Sedarlah, harganya sangat mahal. Marilah sama-sama kita berpimpin tangan menuju jannahNya.

Cukupkah sekadar melafazkan syahadatain?solat lima waktu? puasa sebulan bulan Ramadhan? menunaikan zakat? mengerjakan haji? Ayuh sama-sama kita menegakkan kalimah Allah sebagaimana bangkitnya rakyat Mesir dan Tunisia. Perbaiki diri, amalkan Islam secara keseluruhannya.

Penat memikirkan dosa manusia, besarnya amanah, beratnya tanggungjawab. Namun itulah tugas khalifah di muka bumi ini. 

"Ummati...ummati...ummati..."~ di saat penghujung nafas,baginda s.a.w masih lagi teringatkan ummatnya...betapa sayangnya baginda kepada kita..

Kata-kata Ibn Qaiyyim Al Jauziyyah menguatkan diri untuk meneruskan langkah ini...
Perjalanan seorang daie sungguh panjang dan meletihkan.
Orang-orang yang lalai akan bertanya kepada sang daie,
"mengapa kau harus melelahkan diri seperti ini?" 
Jawab sang daie dengan pasti,
"aku mengharapkan kerehatan di akhirat kelak "



Wednesday, March 16, 2011

RINDU : Rumahku Syurgaku

In the name of Allah,the Most Gracious,the Most Merciful...
Rumahku syurgaku...pernahkah kita terfikir kenapa apabila disifatkan sebuah rumah itu, rumah akan disifatkan dengan syurga? Aku pernah terbaca dalam blog Hilal, ada menyebut bahawa dia rindu pada rumahnya iaitu : Syurga. Kenapa? kerana jika diteliti, kita sememangnya berasal dari syurga ; merujuk kepada N.Adam a.s dan Hawa. Mungkin kerana itulah Rumahku Syurgaku.
Pernahkah kita pergi menginap di sebuah hotel mewah lengkap segalanya-galanya tapi kita masih rasakan yang rumah kita adalah yang terbaik dan paling selesa? Itulah sebenarnya naluri seorang manusia. Allah ciptakan manusia dengan fitrah ingin kembali kepada asal kita. Tapi harganya sangat MAHAL. Seluruh kemewahan kehidupan didunia tidak akan mampu untuk membeli harga sebuah SYURGA melainkan dengan rahmat Allah s.w.t.
Tiba-tiba aku terasa sangat rindu pada rumahku as in rumah di Kelantan. Sedar x sedar,dah hampir 3tahun lebih aku jarang berada di rumah. Tidak tahu kenapa, tapi rasa sangat rindu. huhu. agaknya kalau boleh balik naik bas je,dah lama beli tiket balik.
ohh,pernahkah aku rindu untuk pulang ke syurga seperti aku rindu untuk pulang ke rumah? Allahu Allah~ sungguh,aku RINDU (-.-)

Monday, February 21, 2011

Sejuta Kemaafan ku Pohon dari jauh

Dear friends,
i couldn't imagine how my life would be 
without having u guys as my dearest friends
for sure,i wouldn't grab any wonderful moment
that i can make it as precious token in my life
that i can remember for the rest of my life
that i can appreciate the unforgettable experience that we shared
the love among us is such a strong bond that could never be broken
an extremely humble appology for my mistake...
Please do forgive me my beloved friends
Dilah,Diha,Fie n Tkah~

As I step into a new phase of my life,
I would want to let u all know
that I will bring all of u
together
as I still need u guys in my life...

life without friendship is meaningless
and life without love is pointless




mencari untuk memahami
jiwa hamba
dalam menuju Tuhannya

Wednesday, February 16, 2011

Ketika ... Bertasbih

Hari ini baru berpeluang untuk meluangkan masa membaca email2 yang dah bertimbun2 menuntut untuk dibaca. Tertarik dengan video yang dikongsi oleh sahabat, Ketika Tarbiyyah Bertasbih. Sangat memberi kekuatan tatkala kekuatan diperlukan.


Puisi itu telah diubah suai dari cerita Ketika Cinta Bertasbih.


Cinta menguatkan diri 
untuk ditarbiyyah...
dengan tarbiyyah,
kita kenal erti cinta...

Friday, January 21, 2011

Maahad bumi berkah

In the name of Allah,the Most Gracious,the Most Merciful...

Tidak tahu kenapa tiba-tiba rindu pada sekolah yang dah hampir 5thn ditinggalkan. Ketika terbaca article ini, terus terbayangkan suasana belajar di Maahad Muhammadi Perempuan (2001-2006). Jika itu yang mereka katakan,maka sememangnya maahad telah pun membuktikannya dengan kecemerlangan pelajar setiap tahun tidak kira dalam PMRU,PMR,SMU,SPM ataupun STAM. Maahad telah melahirkan ramai mahasiswa yang bertebaran di setiap pelusuk dunia. Jika dahulunya, kebanyakan pelajar maahad hanya tertumpu pada bidang agama dan menyambung pelajaran di Mesir atau kawasan Timur tengah,sekarang ini sudah ramai pelajar maahad yang memilih bidang-bidang lain seperti medic,engineering etc dan menjadi pelajar di UK, USA, N.Zealand, Australia, Ireland dan lain-lain lagi.

Tahniah buat adik-adik tersayang!
teruskan mujahadahmu menuntut ilmu di bumi maahad~



sumber : http://www.facebook.com/photo.php?fbid=480388626878&set=a.480388621878.256898.180671576878

Maahad,gemilangmu kerana kecemerlangan akademik,maka hiasilah anugerah itu dengan keperibadian unggul seorang muslimah solehah,mujahidah agung yang bakal mengangkat kembali kegemilangan Islam...

Monday, January 17, 2011

Kita Sibuk Dengan Apa?

In the name of Allah,the Most Gracious,the Most Merciful...


Kita sering merungut sibuk.. saya sibuk nie.. tak dapat nak hadir majlis ilmu, tak sempat hadir usrah, tak sempat nak hadir mesyuarat dan lain-lain. Tapi tahukah anda bahawa Ar-Rasul adalah manusia yang paling sibuk. Namun kita lihat bagaimana ia memperuntukkan masanya untuk beribadah kepada Allah sehingga bengkak kedua kakinya sedangkan beliau telah dijanjikan syurga.

Ini kerana beliau mahu menjadi hamba yang bersyukur kepada Allah yang telah memberinya banyak nikmat. Maka marilah kita sama-sama ukur sejauh mana kesibukan kita dan kesyukuran kita kepada Allah  s.w.t .
Rasulullah s.a.w. sibuk kerana:
  • Memikirkan masalah umatnya sampai kiamat
  • Bermunajat kepada Allah setiap malam
  • Mengajar ilmu kepada sahabat setiap hari
  • Berperang di jalan Allah
  • Melayani isteri-isteri
  • Menerima dan mengajar Al-Qur'an yang disampaikan oleh Jibrail  selama 23 tahun serta menghafalnya
  • Melayani tetamu dari bangsa Badwi, Yahudi, Parsi, dan lain-lain
  • Menziarah orang sakit (biar muslim, munafiq atau yahudi)
  • Mengajar ilmu  Al-Qur'an kepada Jin
  • Memikirkan untuk menyelamatkan umatnya di hari kiamat (dengan  menyimpan permintaan yang paling besar kepada Allah untuk digantikan  dengan syafaat)
Tetapi kita.... sibuk kerana hanya beberapa perkara :
  • Kerja
  • Keluarga (isteri dan anak-anak)
  • Melangsaikan hutang
  • Main facebook, nengok Youtube
  • Dan lain-lain..
Renungkanlah kata-kata ini pula :
Lebih baik mata itu buta jika tidak menghargai keindahan dan ayat-ayat Allah s.w.t.
Lebih baik telinga itu pekak jika tidak mendengar nasihat-nasihat Allah s.w.t.
Lebih baik anggota badan itu mati jika tidak melaksanakan segala suruhan Allah s.w.t.
Barangsiapa mengaku empat perkara tanpa disertai dengan empat perkara yang lain, maka dia adalah pembohong. Barangsiapa mengaku cinta syurga tetapi tidak beramal dengan ketaatan, maka dia adalah pembohong.
Barangsiapa yang mengaku cinta Rasulullah saw tetapi tidak cinta kepada ulama dan kaum faqir, maka dia adalah pembohong. Barangsiapa yang mengaku takut pada neraka tetapi tidak meninggalkan maksiat, maka dia adalah pembohong. Dan barangsiapa yang mengaku cinta kepada Allah swt tetapi berkeluh-kesah dari bala, maka dia adalah pembohong. _Al-Imam Ghazali



copy from: http://www.iluvislam.com/tazkirah/dakwah/1351-kita-sibuk-dengan-apa.html


***

Subhanallah,sangat terpukul apabila baca article ini..Alangkah sibuknya kita mengejar dunia..Moga terselit sekelumit semangat untuk mengikut jejak langkah Kekasih Allah..

Ingatkan aku tentang akhiratMu ya Allah...
Jadikan bayangan syurga menguatkan langkah kami ya Allah...

Saturday, January 15, 2011

Grapes,Peach and Amaanah

When I look outside of the window from my room,I could see grapes and peach,so close till I could even pluck them by myself but unfortunely,I didn't own them. Should I go and tell the owner "you own such a great grapes and peach trees,could I have some of them?" or I just need to ask from the Real Owner?Because the 'fake' owner didn't even care about the trees or maybe he didn't even notice the existence of the trees,perhaps? meanwhile,the Real Owner knows every single fruit that the trees had, '..No fruit comes out of its sheath, nor does a female conceive nor brings forth(young ones),except by His Knowledge...'[41:47]


No,you are a muslim,so you should acknowledge the noble attitude tough by our religion and one of the characteristic of beloved prophet,Muhammad saw, which is amaanah. So,then you should go and ask from the owner if you want to eat them. Alright! ^.^

Do teach yourselves of remembering Him on every little thing you see. Every! 'Therefore remember Me (by praying,glorifying). I will remember you, and be grateful to Me(for My countless Favors on you) and never be ungrateful to Me.'[2:152]

Tuesday, January 11, 2011

Hadiah buat sahabat

11.01.2011
Selamat Hari Lahir
SAHABAT!

Sepuluh tahun berlalu
sepuluh tahun jugalah usia persahabatan kita
sepuluh kali juga lah
aku menitipkan kata indah
khas buatmu
Selamat Hari Lahir 
Nor Madihah Mohd Pakhruddin

Menggamit kenangan lalu
bakal mengukir satu senyuman
senyuman yang bererti 
sejuta pengertian

Aku dan kamu
kita ditemukan
di bumi berkah
atas ikatan terjalin utuh

Aku,kamu dan mereka
sama-sama menempuh
mehnah dalam persahabatan
yang hanya kian kukuh
dek kita disatukan
hanya keranaNya

Satu dekad
terasa bagaikan sehari
memori terakam
sukar digambar dengan kata2
saat indah yang aku pasti
tidak akan mungkin di lakar kembali
PadaMU Rabbi
jangan pernah tinggalkan kami
kepadaMu Tuhan
kekalkan ingatan kami
utuhkan persahabatan kami
keranaMu kami bertemu
demiMu kami meneruskan
ukhwah ini

Aku,kamu dan mereka
berlari, berkongsi, bergurau
segalanya sangat manis untuk diluahkan
sedih,,duka,lara,sendu
tiada yang tersimpan
kerna aku,kamu dan mereka
bisa menenangkan
gelak,senda,tawa,riang
kita kongsi bersama
kerna aku,kamu dan mereka
berhak menikmatinya

Maahad taman ilmu
melahirkan mujahidah agung
penyambung rantai perjuangan

keranamu Maahad
kita ditemukan
bumi yang tiada penggantinya
aku rindu
aku rindu
sungguh aku rindu

Kini kita jauh terpisah antara benua
dek segulung ijazah
namun hati kita tidak pernah sunyi
tidak pernah kelam
kerana sayang kita
tertaut hanya keranaNya

Sayang
teruskan usahamu
mengutip setiap benih mutiara
di bumi Anbiaa
moga bakal mewarnai
dunia Islam kelak
InsyaAllah

Nukilan ikhlas dari sahabatmu
Fatin Nadiah Yusoff
Australia
7.00am
11.01.2011

Thursday, November 04, 2010

Tentang ayah

In the name of Allah,the Most Gracious,the Most Merciful...

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

(Saat Lafaz Sakinah-Fareast)

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..


p/s:copy from fb...

Subhanallah,article ni benar2 membuatku tersentuh...selama ni xsedar smpai bgitu skali sayangnya seorang ayah pada puterinya...benar,sayang seorang ayah tidak pada lembutnya belaian,tapi ketegasan dia mendidik anaknya...
Sayang Abah sgt2~
MySpace


khas buat abah~

Ayah Nilai Kasihmu

Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com

Di sisi ibu kau setia menanti
Lahir anakmu menambahkan seri
Bersama aminan memuji Illahi
Di telingaku kanan dan kiri

Hari - hari makin mendewasakan
Hidupmu tabah penuh kecabaran
Dalam mendidik amanah tuhanmu
Sabar melayar kerenah yang seribu

Titisan keringatmu menyubur kehidupan
Berhujan berpanas tidak kau hendahkan
Dirimu tetap gigih menuai rezeki
Menjadikan mimpi satu realiti

Biar ku tawar uang yang berjuta
Biar ku hampar selaut mutiara
Tak mungkin membalas segala jasa
Yang tidak ternilainya

Oh ayah akan ku bukti padamu
Curahan kasih tidak kusiakan
Mencapai cita jua kejayaan
Kan ku bela nasibmu di hari tua

Titisan keringatmu menyubur kehidupan
Berhujan berpanas tidak kau hendahkan
Dirimu tetap gigih menuai rezeki
Menjadikan mimpi satu realiti

Biar ku tawar uang yang berjuta
Biar ku hampar selaut mutiara
Tak mungkin membalas segala jasa
Yang tidak ternilainya

Oh ayah akan ku bukti padamu
Curahan kasih tidak kusiakan
Mencapai cita jua kejayaan
Kan ku bela nasibmu

Biar ku tawar uang yang berjuta
Biar ku hampar selaut mutiara
Tak mungkin membalas segala jasa
Yang tidak ternilainya

Oh ayah akan ku bukti padamu
Curahan kasih tidak kusiakan
Mencapai cita jua kejayaan
Kan ku bela nasibmu di hari tua