Verses from the Nobel Qur'an

'And certainly,We shall test you with something of fear,hunger,loss of wealth,lives and fruits,but give glad to As-Sabirun (the patient) . Who,when afflicted with calamity,say: "Truly,to Allah we belong and truly,to Him we shall return."

They are those on whom are the Salawat (i.e. who are blessed and will be forgiven) from their Lord,and (they are those who) receive His Mercy,and it is they who are the guided ones.'

( Surah Al-Baqarah : 155-157 )

Tuesday, August 04, 2009

Kalaulah aku tahu...

In the name of Allah,Most Gracious,Most Merciful...
Alhamdulillah...aku bersyukur krn aku dihantar ke sini...krn inilah yg trbaik buatku...krn Allah lebih mngetahui apa yg Dia aturkan kpd stiap hambaNya...
namun,aku seringkali mngeluh...mengapa aku dihantar kesini?dan bukan ke suatu tempat yg aku trsgt ingin ke sana?emm...saat itu,aku lupa bhwa Allah sdh pn mngaturkan segala-galanya utk aku...aku lupa bhw Allah lebih mngetahui apa yg aku tdk ketahui...aku lupa bhw Allah mngetahui apa yg terbaik untukku...

'...Tetapi boleh jadi kamu tidak mnyenangi sesuatu,
padahal itu baik bagimu,
dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,
padahal itu tidak baik bagimu.
Allah mengetahui,
sedang kamu tidak mengetahui.'
(2:216)

Aku juga seringkali mengeluh tatkala menyesali sesuatu perkara...
'kalaulah aku th akn jd begini,aku xkn buat bgitu...' kerap terlafaz tika tersilap dalam membuat kputusan...lupakah aku bahawa smua itu sdh pn trtulis dlm tkdirku?lupakah aku bahawa smua yg berlaku adlh suratan Illahi?lupakah aku bahawa Allah sdh pn mengaturkan segala-galanya utkku?lupakah aku bahawa tdk ada sesuatu pn yg berlaku tanpa izinNya?lupakah aku utk memikirkan stiap hikmah disebalik smua yg berlaku?lupakah aku???
ya...mnusia seringkali trlupa...krn itu adlh sifat manusia... dan Allah pula sangat kaya dengan sifat Al-Ghaffaar dan Ar-Rahman...
Ya Allah,ampunkan aku...
Manusia sering kufur dengan nikmat yg Allah kurniakan...sering merasa kekurangan dalam setiap yg dikecapi dan tdk bersyukur dgn apa yg ada...

'Maka ingatlah kepadaKu,
Aku pun akan ingat kepadamu.
Bersyukurlah kepadaKu,
dan janganlah kamu ingkar kepadaKu.'
(2:152)

Maka bersyukurlah dengan setiap apa yg berlaku dalam hidup kita krn itulah sbnrnya yg trbaik utk kita...ucapan Alhamdulillah haruslah mngatasi kata-kata kesal tatkala mnyesali sesuatu perkara...dan jika ianya berat utk kita mnerimanya,itu adalah ujian yg Allah sdiakan utk kita...dan stiap ujian yg Allah berikan adlh utk mnguji tahap keimanan kita dan utk mnunjukkan bahawa Allah mengasihi hambaNya...


Syukuri nikmat Allah...

No comments:

Post a Comment

Syukran jazilan kathira atas komen anda~~